
Teemu T. Kaskinen
Aikana, jolloin digitaaliset erikoistehosteet ryöppyävät silmille ruuduilta, tarvitaan konkreettisia asioita.
Moni elokuvaprojekti on kompastunut liialliseen silmäkarkkiin ja digitaalisesti toteutettuihin asioihin. Ian McKellen itki Hobittia kuvattaessa turhauduttuaan jatkuvaan vihertaustaan. Lavasteita ei ollut. Ne tehtiin digitaalisesti.
Digitaalisesti tuotettu sisältö ja efektit ovat kuitenkin nykyaikaa. Niillä voidaan saavuttaa asioita, joihin rekvisiitta ei kykene. Näiden ei tulisi kilpailla keskenään, sillä yhteistyössä on voimaa!
Rekvisiitan tarkoitus on antaa näyttelijälle konkreettisia työkaluja – aitoja esineitä, yksityiskohtia, joiden avulla hän voi samaistua hahmoon ja maailmaan. Toimiva rekvisiitta ei nouse itsessään liikaa esille, vaan istuu tarinaan saumattomasti luoden oman kerroksen tukemaan näyttelijän suorituksia.
Rekvisiittaa voi hankkia monella tavalla – teattereista voi vuokrata asioita, kirpputoreilta saattaa tehdä löytöjä, tai sitten sen voi muokata olemassa olevista asioista tai rakentaa kokonaan. Kaski Craftsin laaja-alainen osaaminen käden taidoissa mahdollistaa toimivan, oikean rekvisiitan tekemisen.
Oikeaa oikeaan tarkoitukseen
Ennen koronaa sain tilauksen Haloo Helsinki! & JVG – TEXAS musiikkivideon rekvisiitasta. Tarvittiin suojahuppu, geigermittari ja metallinpaljastin. Näiden lisäksi musiikkivideoon tarvittiin kamera, sille jalusta ja muutama muu pieni esine.
Musiikkivideon kolmen ensimmäisen minuutin aikana on nähtävissä kädenjälkeni. Kaikki mainittu on tehty käsityönä.
Aidot, tarkoitukseen tehdyt esineet voivat saada tarinaan uusia ulottuvuuksia ohjaajan ja näyttelijöiden käsissä. Näin kävi Herra Ylpön elokuvassa Kronos – Kairos, jonka rekvisiitan erikoisuudet sain toteuttaa. Elokuvan visuaalinen ilme on sellainen, ettei ole olemassa valmiita ratkaisuja tai esineitä. Ne täytyi rakentaa itse.
On toki huomattava, ettei kaikkea kannata rakentaa alusta lähtien. Pienellä muutoksilla ja asioita yhdistelemällä voidaan saada haluttu lopputulos aikaiseksi. Tähänkin tarvitaan taitoa, jotta rekvisiitta kestää käytössä, koska mikään ei ole niin turhauttavaa, kuin menettää kallista kuvausaikaa kohteessa rekvisiitan hajotessa.
Tarve määrittää materiaalin
Rakennettaessa huomioidaan rekvisiitan käyttötarkoitus. Tehtäessä vaikkapa velhohahmolle parimetristä taikasauvaa, valitaan materiaaliksi käytännön syistä ja asiakkaan toiveesta puu. Puuhun saa kaiverrettua erilaisia muotoja, sauvan päähän saa upotettua led-valoja, joiden kytkimen saa piilotettua sauvan varteen oikeaan kohtaan siten, ettei se erotu. Sauvan tulee olla niin vahva, että se kestää kuvausten ajan, sitä voi käyttää tukena kuljettaessa metsämaastossa. Sauva ei kuitenkaan saa olla liian painava.
Tarve materiaalille määritellään asiakkaan tarpeiden mukaan. Teräs soveltuu tiettyihin asioihin, muovit tiettyihin. Mutta viimeistelyn taso on se, johon tulee panostaa.
Jos jokin on tehty hutaisten, se myös hyvin usein näyttää siltä. Materiaali saadaan tarpeen mukaan näyttämään toiselta, mutta tällöin pinnankäsittelyyn tulee panostaa. Teräs voidaan vanhentaa ja ruostuttaa, tietyt muovit saadaan näyttämään kiveltä suhteellisen yksinkertaisilla keinoilla.
Hauska esimerkki illuusion voimasta on elokuvan Prinssille morsian (1988) alkukohtaus, jossa kamera liikkuu viidakon yllä jokea seuraten. Metsä on vihreäksi spraymaalattua jäkälää, mutta katsoja uskoo ne puiksi.
Konkreettinen digitaalisen tukena
Vaikka nykyaikana voidaan digitaalisesti toteuttaa kaikkea mahdollista, oikeiden asioiden yhdistelemisen digitaalisiin tehosteisiin on todettu näyttävän parhaalta. Kun näyttelijöillä on käytettävissä objekteja, joiden kanssa he voivat toimia, voidaan myöhemmässä produktion vaiheessa liittää tehosteita kuvaan. Näin tehtiin mm. Game of Thronesin lohikäärmeiden kanssa. Lohikäärmeen päästä tehtiin nukke, jota liikuteltiin näyttelijän rinnalla ja myöhemmin otokseen lisättiin tehosteita, jotka herättivät lohikäärmeen todella eloon.
Kaski Crafts keskittyy rekvisiittaan – digitaaliset efektit jätämme muille.
Mittakaava tarpeen mukaan
Pienoismalli voi joskus olla tarpeen. Stop-motion animaatioissa pienoismallien rakentaminen on välttämätöntä, mutta ne voivat ajoittain toimia myös muissa produktioissa. Rakennus voidaan toteuttaa pienoismallina siten, että se näyttää realistiselta oikeassa ympäristössä.
Pienoismallit auttavat myös hahmottamaan ympäristön mittakaavaa ja tukevat lavasteiden suunnittelua ja toteutusta.
Fyysisesti suurin toistaiseksi toteutettu yksittäinen esine on toimiva lottokone elokuvaan Kronos – Kairos. Tämä laite rakennettiin kuljetusta varten helposti osiin purettavaksi.
Tilaustöitä tarpeeseen
Mitä varhaisemmassa vaiheessa produktiota aloitetaan rekvisiitan suunnittelu ja toteutus, sitä parempi. Erityistoiveet rekvisiitalle on mahdollista toteuttaa hyvän suunnittelun avulla. Kun tehtävänä on esimerkiksi kävelykeppi, jonka kahva on muotoiltu mustekalaksi ja jonka varsi kätkee sisälleen tikarin taotun terän, ei voida olettaa kepin valmistuvan päivässä. Pelkkä kahvan kaiverrus vie oman aikansa.
Edellä esitettyyn tuotteeseen liittyy monta työvaihetta, joiden suhteen ei voi oikaista, jos halutaan puhua laadusta.
Jos taas halutaan säilöttyjen tarueläinten kokoelma, jokainen hahmo veistetään polymeerisavesta erikseen, kovetetaan, maalataan, viimeistellään ja asetetaan näyttelyjalustalleen.
Työt toteutetaan asiakkaan tarpeiden mukaan – perinteisillä ja uudemmilla käsityötaidon tekniikoilla.
Portfoliosta löydät esimerkkejä rekvisiitasta.